Commentaar (zenderindeling)

logo-idW-oud

 

Commentaar (ZENDERINDELING)

Begin september veranderde de indeling van de TV zenders. In een boekje dat ter gelegenheid daarvan uitgegeven werd, worden in ronkende bewoordingen de voordelen van deze wijziging bezongen. Vanaf nu heeft iedereen zijn eigen net. Elke zender heeft zijn eigen kleur. Nederland 1 is er voor het nieuws, amusement en programma’s die je niet mag missen. Nederland 2 is de spiegel van onze samenleving en Nederland 3 voor humor en satirische programma’s.

Op papier klinkt het goed, maar in de praktijk is het een ramp. Vanaf nu zou ik mijn eigen net hebben. Het tegendeel is waar. Ik ben mijn net kwijt. Als ik keek, stemde ik bijna automatisch af op Nederland 3. Op zaterdag eerst Kassa, daarna een sitcom, Paul de Leeuw en Nova. Soms een uitstapje naar RTL-4 of Nederland 1. Daar zaten de NCRV en de KRO met typische familieprogramma’s. Naar Nederland 2 keek ik zelden. Alsof bij die zenderindeling niet elke zender zijn eigen kleur en zijn eigen kijkersgroep had! In de nieuwe zenderindeling is alles door elkaar gegooid. Kassa en Paul de Leeuw zitten nu op Nederland 1, Nova op twee. Als Nova uitzendt, begint op weekdagen op Nederland 1 Pauw en Witteman. Op Nederland 2 zwerft Andere Tijden tussen een quiz en een cabaretprogramma. Ik kan er geen touw meer aan vast knopen.

Wat mij er vooral aan irriteert is dat deze nieuwe indeling gepresenteerd wordt onder het mom van service aan de kijker. Mij is niets gevraagd. Bij navraag kwam ik niemand tegen aan wie wel iets gevraagd is. Het is gewoon ingevoerd en we hebben het maar te slikken. In de fraai uitgevoerde folder staat wel een wervend verhaal, maar nergens een adres waar je je onvrede kunt uiten. In de verkiezingscampagnes is het nergens een item. De bedenker van dit alles kan gewoon op zijn ongetwijfeld duur betaalde stoel blijven zitten, totdat hij of zij weer iets anders bedenkt dat ons als kijkers nog beter moet bedienen. Wegsturen kunnen we hem niet.

De nieuwe indeling is er gekomen om daarmee een groter marktsegment (het zijn niet mijn woorden) te verwerven. De publieke omroep zou er sterker door worden ten opzichte van de commerciële. Jongeren zouden beter bediend worden en daardoor aan de publieke omroepen gebonden worden. Ik geloof er niets van dat dat door deze nieuwe zenderindeling gebeurt. In plaats van kijkers te binden worden kijkers weggejaagd door deze naar niets smakende hutspot.

De maker van de folder voelde al nattigheid. Op de laatste pagina wordt verwezen naar de site waarop je op je eigen tijd je favoriete programma kunt zien. In deze chaos heb je zo’n site wel nodig. Droevig is het wel.

AP